Tuesday, February 7, 2012

Roger Fenton

Roger Fenton (28 March 1819 – 8 August 1869) was a pioneering British photographer, one of the first war photographers.






Roger Fenton (20. března 1819 - 8. srpna 1869) byl průkopník britské fotografie, jeden z prvních válečných fotožurnalistů. Se svou pojízdnou fotografickou komorou Photographic Van dokumentoval válku na Krymu. Na pověření královny Viktorie portrétoval královskou rodinu a jejich sídla.

V roce 1838 odešel na University College v Londýně, kterou dokončil roku 1840 a získal titul Bachelor of Arts, vystudoval angličtinu, matematiku, literaturu a logiku. Roku 1841 začal studovat práva na University College. Studoval zřejmě sporadicky, jelikož se mu nepodařilo kvalifikovat jako poradce až do roku 1847. Fenton se spíše zajímal o studium malířství. Roku 1843 v Yorkshiru si Fenton vzal za ženu Grace Elizabeth Maynardovou, pravděpodobně při svém vůbec prvním pobytu v Paříži (jeho pas byl vydán v roce 1842), kde mohl krátce studovat malířství v ateliéru Paula Delaroche. Když se registroval jako kopista v Louvru v roce 1844, tvrdil, že jeho učitelem byl historický a portrétní malíř Michel Martin Drolling, který učil na Ecole des Beaux-Arts, ale Fentonovo jméno se v záznamech této školy neobjevuje. Do roku 1847 se Fenton vrátil zpět do Londýna, kde pokračoval ve studiu malířství, nyní pod opatrovnictvím historického malíře Charlese Lucyho, který se stal jeho přítelem a se kterým od roku 1850 působil na North London School of Drawing and Modelling. V roce 1849, 1850 a 1851 vystavoval obrazy na roční výstavě Královské akademie.

Navštívil Velkou výstavu v Hyde Parku v Londýně roku 1851 a byl ohromen fotografií, kterou tam spatřil ve výstavní skříni. Pak navštívil Paříž, aby se naučil kalotypický proces na voskovaném papíru, s největší pravděpodobností od Gustava Le Graye, jeho vynálezce. V roce 1852 měl fotografickou výstavu v Anglii, a cestoval do Kyjeva, Moskvy a Petrohradu, aby tam udělal kalotypie. Fotografoval architekturu křížem krážem po celé Británii. Zveřejnil také výzvu k vytvoření fotografické společnosti.

S postupujícím rozvojem techniky v polovině 19. století dostali fotografové možnost využívat zkracující se dobu expozice, osvobodit se a vytvořit nový styl portrétní fotografie. Fotografové se přemístili ze svých ateliérů do exteriérů, na bojiště, přes oceány a do vzdálených pouští. Fotografický pojízdný vůz vybavený temnou komorou Photographic Van Rogera Fentona spolu s Daguerreotypickým Saloonem Williama Shewa a vagónem What-is-it? Mathewa Bradyho nastavili standardy portrétní fotografie druhé poloviny devatenáctého století.






Údolí stínu smrti, 1855.

No comments:

Post a Comment