Tuesday, February 7, 2012

Henry Peach Robinson

Henry Peach Robinson (1830 – 1901) was an English pictorialist photographer best known for his pioneering combination printing - joining multiple negatives to form a single image, the precursor to photomontage. (This technique was first established in 1857 by Oscar Gustave Rejlander of Wolverhampton.)






Henry Peach Robinson (9. července 1830, Ludlow - 21. února 1901, Turnbridge Wells) byl anglický fotograf známý svými kombinovanými tisky – spojováním četných negativů do jednotlivých obrazů, předchůdce fotomontáže.

Robinson byl nejstarší ze 4 dětí Johna Robinsona, učitele na škole v Ludlowě, a jeho ženy Elizy. Do svých 13 let studoval na Horatio Russell Academy v Ludlowě. Po roce, kdy studoval kresbu u Richarda Penwarneho, byl dán do učení ludlowskému knihkupci a tiskaři – Richardu Jonesovi.Zatím co studoval výtvarné umění začala se vyvíjet jeho kariéra prodejce knih. V roce 1850 pracoval pro knihkupce Benjamina Manda z Bromsgrove, posléze v roce 1851 pro Whittaker & Co se sídlem v Londýně.

Roku 1852 vystavoval v Královské akademii umění olejové malby pod názvem „On the Teme Near Ludlow“.Ve stejném roce začal fotografovat. O 5 let později se setkal s fotografem Hughem Welchem Diamondem a rozhodl se intenzivněji věnovat tomuto uměleckému směru. V roce 1855 otevřel v Leamingtonských lázních ateliér, v němž prodával portréty. O Diamndovi se později zmiňoval jako o "otci fotografie".

Ve věku 34 let, roku 1864, byl Robinson nucen vzdát se svého ateliéru, mimo jiné z důvodu jeho špatného zdravotního stavu, na nějž měly vliv jedovaté fotografické chemikálie. Přestěhoval se do Londýna, kde se věnoval teoretické stránce fotografie, psal vlivné eseje „Pictorial Effect in Photography, Being Hints on Composition and Chiaroscuro for Photographers“ publikované v roce 1868. V této době se zlepšil i jeho zdravotní stav natolik, že si otevřel nový ateliér v Tunbridge Wells společně s Nelsonem Kingem Cherrillem. V roce 1870 se stal viceprezidentem Fotografické společnosti.

Dle svých dopisů byl ovlivněn obrazy J. M. W. Turnera. Byl stoupencem pre-raphaelistů a byl ovlivněn estetickým pohledem Johna Ruskina. Ve své pre-raphaelistické fázi se pokoušel o realizaci momentů časové významnosti ve středověkém prostředí. Ke svým fotografickým kompozicím dělal nejdříve kreslené náčrtky. Podle nich fotografoval postavy, které vystřihoval a lepil na vhodné pozadí. Celek pak znovu fotografoval.

Robinson patřil k průkopníkům a teoretikům piktorialismu – výtvarné fotografie. Jeho první a také nejvíce oblíbená kompozice „Fading away“ (česky „Odcházení“) byla populární a zároveň módně morbidní. Zobrazuje umírající dívku obklopenou příbuznými. Jedná se o montáž 5 snímků, kterou se autor snažil co nejvíce přiblížit malířskému obrazu. Realisticky působící scéna, umocněná fotografickou technikou, byla velmi dojímavá v souladu s autorovým záměrem. U diváků, kteří v ní nepoznali fikci, vyvolávala pohoršení.











No comments:

Post a Comment